Logo


دسته: مشاوره خانواده

نویسنده: نادیا سهرابی

تاریخ: 1403/1/15

خانواده درمانی

مشاوره خانواده در کلینیک روانشناختی آرامش

خانواده درمانی

خانواده به گروهی از افراد گفته می‌شود که با یکدیگر از طریق هم‌خونی، تمایل سببی، یا مکان زندگی مشترک وابستگی دارند. مشاوره خانواده نوعی از مشاوره روان‌شناسی است که به برطرف کردن مسائل و مشکلات خانوادگی می‌پردازد. مشاوران خانواده با بررسی کل خانواده و مراجعه همه اعضای خانواده، می‌توانند تحلیل بهتر و روشن‌تری از مسائل آن خانواده داشته باشند.

همان‌قدر که یک خانواده سالم می‌تواند در رشد و تعالی افراد نقش داشته باشد و برای فرد احساس امنیت و آرامش کند، یک خانواده مشکل‌دار و پر‌چالش  باعث آسیب‌های جدی به روح و روان فرد می‌شود. ریشه‌ی اکثر آسیب‌های انسان برمی‌گردد به دوران کودکی و در خانواده شکل می‌گیرد. هر گونه تنش، بحث و نزاع، طلاق، از دست دادن یک یا هر دو والد، اعتیاد، سوگ و .... آسیب‌های جدی به کودک می‌زند که در آینده و در دوره بزرگسالی نمود می‌کند.

 

اهدف خانواده‌درمانی

اهداف خانواده‌درمانی به مشکلات مراجعین بستگی دارد. به عنوان مثال، زمانی که یکی از اعضای خانواده از مشکلات روانی یا جسمانی شدید رنج می‌برد یا مشکلاتی که از تفاوت بین نسل‌ها  ایجاد می‌شود یا اختلافات زناشویی یا .... دلیل مراجعه به مشاور خانواده هر چه باشد، هدف از مشاوره خانواده این است که به افراد در بهبود ارتباطات، حل مشکلات خانوادگی، درک و رسیدگی به چالش‌های خانوادگی و ایجاد یک محیط سالم در خانه با عملکرد بهتر کمک کند.

 

در این رابطه کنفوسیوس می گوید:

برای درست کردن جهان باید ملت را اصلاح کرد، برای اصلاح ملت، ابتدا باید خانواده را اصلاح کرد، برای اصلاح خانواده باید زندگی شخصی خود را اصلاح کنیم. ابتدا باید قلبمان را اصلاح کنیم.

 

دلایل مراجعه به مشاور خانواده

مشاوره پیش از ازدواج

با توجه به اینکه دستیابی به سازگاری زناشویی مستلزم وجود مجموعه‌ای از آگاهی‌ها در زمینه‌ی انتخاب همسر است، بنابراین ضرورت آموزش‌های پیش از ازدواج برای کمک به افراد احساس می‌شود. مشاور ازدواج با در نظر گرفتن شرایط مالی، فرهنگی، تیپ شخصیتی و سایر ویژگی‌های طرفین، میزان ریسک ازدواج را تعیین می‌کند و به زوج ها کمک می‌کند که واقع‌بینانه به ازدواج فکر کنند، رابطه‌ی قوی و سالمی ایجاد کنند و ازدواج رضایت‌بخشی داشته باشند. در جلسات مشاوره نقاط ضعفی که در آینده می‌تواند مشکل‌ساز باشد، مشخص و راهنمایی‌های لازم انجام می‌شود.

 

زوج‌درمانی

زوج‌درمانی نوعی روان‌درمانی است که می تواند به شما و همسرتان در بهبود روابطتان کمک کند. در مراکز زوج‌درمانی، درمانگر به بهبود روابط عاشقانه و حل تعارضات بین زوجین کمک می‌کند. زوج‌درمانگر با بررسی ریشه‌ای مشکلات زناشویی، آموزش مهارت‌های زناشویی، کمک می‌کند که زوجین تعامل بهتری داشته باشند و در راستای حل مشکلات قدم بردارند. 

 

سکس‌تراپی

 رابطه‌ی جنسی می‌تواند تاثیر شگفت انگیزی در روحیات و خلق و خوی افراد داشته باشد. یک رابطه‌ی رضایت‌بخش باعث ترشح اندورفین و اکسی‌توسین و ایجاد صمیمیت بیشتر با شریک زندگی می‌شود. سلامت جنسی تاثیر قابل‌توجهی بر سلامت روانی دارد، در مقابل، اختلالات روانی می‌توانند روی عملکرد و کیفیت رابطه‌ی جنسی تاثیرات منفی داشته باشند. به عنوان مثال اضطراب، افسردگی، اختلال وسواس فکری-اجباری، اختلال کمبود توجه (ADHE)، اختلال دوقطبی و سوء‌مصرف مواد از جمله مواردی هستند که تأثیر منفی بر روابط جنسی زوجین خواهند داشت. گاهی نیز اختلافات زناشویی، خیانت ها، مشکلات والدین با فرزندان و.... می تواند به سلامت جنسی آسیب بزند.  سکس‌تراپی شاخه‌ای از خدمات روان‌شناختی است که به افراد و زوج‌ها کمک می‌کند عواملی را که بر رابطه و رضایت جنسی آنها تأثیر گذاشته شناسایی و درمان کنند. هدف سکس‌تراپی کمک به مراجعین در راستای رفع چالش‌های جسمی و عاطفی ناشی از مشکلات جنسی و داشتن روابط رضایت‌بخش زناشویی و جنسی است. به خاطر داشته باشید که بسیاری از نارضایتی‌های جنسی ریشه روانی دارد و توسط یک روان‌درمانگر جنسی قابل درمان است.

 

مشاوره خانواده

مشکلات زناشویی می‌تواند به کل خانواده سرایت کند و باعث تعارض و عدم تعادل در بین اعضای خانواده شود. اگر این تعارض حل نشود منجر به جبهه‌گیری و یارکشی اعضای خانواده نسبت به هم می‌شود و به نوعی ذهن فرزندان را برای تحت فشار قرار دادن همسر مصادره می‌کنند که باعث عدم تعادل شدیدتر در اعضای خانواده می‌شود در این حالت نیاز به یک مشاور خانواده داریم. عوامل متعددی می‌تواند سبب اختلافات زناشویی شود. مثل اختلاف نظر در خصوص سبک تربیت فرزندان.

هر گونه تعارض و اختلاف در بین زوجین عوارض ثانویه‌ای در فرزندان به جا می‌گذارد مثل اختلال در خواب یا تغذیه کودک، پرخاشگری و .... که همه اینها نیاز به مشاوره در سطح خانواده و کودک یا نوجوان دارد. یک مشاور خانواده خوب باید تخصص و تجربه کافی در همه ی این زمینه ها را داشته باشد. 

 

فرزند‌پروری

فرزندپروری (پرورش کودک) به معنای حمایت از رشد فیزیکی، عاطفی، اجتماعی و فکری فرزند از نوزادی تا بزرگسالی است. عوامل متعددی در تربیت و پرورش فرزندان نقش دارد. از جمله طبقه‌ی اجتماعی، اعتقادات، ثروت و درآمد. گذشت زمان و رشد تکنولوژی نیز در روش تربیتی والدین تاثیرگذار است. همچنین معلمان می‌توانند در تربیت کودکان مؤثر باشند. علاوه بر موارد فوق دانش و سطح اطلاعات والدین یکی از مهم‌ترین عوامل در رشد و شکوفایی فرزندان است. موارد متعددی رخ می‌دهد که والدین در تربیت فرزندان دچار سردرگمی و شک و تردید می‌شوند. روانشناس متخصص در زمینه تربیت کودکان می‌تواند در اینگونه موارد راه‌گشا باشد. هر فرزندی ویژگی‌های شخصیتی منحصربه فردی دارد که در بیشتر مواقع غیرقابل پیش بینی است. در مسیر پرورش فرزندان، والدین باید به عنوان یک رابط کودک را به جهان اطراف مرتبط کنند. در نهایت فردی مستقل تربیت کنند که توانایی پی‌گیری مسیرهایی که انتخاب می‌کند را داشته باشد.

 

خیانت زناشویی

خیانت یکی از دردناکترین تجربه‌هایی است که در روابط زناشویی ممکن است رخ دهد. خیانت به عنوان نقض اعتماد در یک رابطه تعریف می‌شود. هم فردی که خیانت می‌کند و هم فردی که مورد خیانت قرار می‌گیرد، تجربه‌های روحی و روانی دردناکی را تجربه می‌کنند. به همین دلیل بررسی ابعاد مختلف خیانت و راه‌های مواجه با آن و کاهش عواقب آن بسیار اهمیت دارد. در صورتی که افسردگی ناشی از خیانت درمان نشود معمولا تا آخر عمر موجب آزار و اذیت فرد می‌گردد. در این راستا مشاوره گرفتن از یک روانشناس متخصص و با تجربه بسیار می‌تواند مفید باشد.

 

مشاوره طلاق

گاهی زوجین در زندگی زناشویی خود با مشکلاتی مواجه می‌شوند که احساس می‌کنند تنها راهی که سبب رهایی آن ها از این اختلافات می شود طلاق یا پایان دادن به زندگی مشترک است. مشاور طلاق به چند صورت می‌تواند کمک کند. گاهی با ریشه‌یابی مشکلات زوجین تا حد امکان با پیشنهادهای منطقی و ارائه‌ی راه‌کارهای مناسب مانع جدایی می‌شود. اگر این راه‌کارها نتیجه‌ای نداشته باشند در جهت بهبود آسیب‌های ناشی از طلاق قدم بر می‌دارد.

 

بهترین مشاور خانواده کیست؟

از آنجایی‌که برای خانواده‌درمانی گاهی مشاور مجبور است جلسات مشاوره را با تک تک افراد خانواده داشته باشد،  بهترین روانشناس خانواده کسی است که در تمامی حوزه‌های ذکر شده مهارت، دانش و تجربه‌ی کافی را داشته باشد.

 

خانواده‌هایی به مشاور خانواده مراجعه می‌کنند که به سطحی از رشد و شناخت دست یافته باشند. این خانواده‌ها با هوشمندی تحت نظر یک مشاور روانشناس مجرب مشکلات خود را شناسایی و برطرف می‌کنند. خانواده‌هایی که به این سطح از رشد فرهنگی می‌رسند نسبت به خانواده‌هایی ک با بحث و نزاع چالش‌های زندگی را پشت سر می‌گذارند خانواده‌های سالم‌تری هستند.

 

 

متخصصان با تجربه خانواده درمانی در کلینیک روانشناختی آرامش آماده ارائه خدمات مشاوره زناشویی، پیش از ازدواج، سکس تراپی، فرزندپروری، خیانت و طلاق به زوج‌های عزیز و خانواده‌های آن‌ها به صورت مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین  هستند. جهت رزرو وقت مشاوره لطفا روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 19 و پنج‌شنبه‌ها از ساعت 8 تا 12  با شماره تلفن 09174176105 تماس بگیرید.

"با آرامش زندگی کنید."