Logo


دسته: مشاوره خانواده

نویسنده: نادیا سهرابی

تاریخ: 1402/12/2

زوج درمانی

مشاوره زوج درمانی در کلینیک آرامش

زوج درمانی

زوج‌درمانی نوعی روان‌درمانی است که می تواند به شما و همسرتان در بهبود روابطتان کمک کند. مشاور خانواده یا روان‌شناسی که در زمینه مشکلات زناشویی تخصص و تجربه دارد، به حل مشکلات و تعارضات بین زوجین می‌پردازد. هیچ زوجی بدون مشکل نیست. عوامل متعددی می‌تواند سبب تعارض بین زوج ها شود. وقتی یک رابطه تخریب می‌شود، نیاز به بازسازی و تعمیر دارد و آنچه مسلم است مسئولیت اولیه حل مشکل به عهده‌ی خود زوجین است. اگر زن و شوهر مهارت کافی داشته باشند، می‌توانند  مشکلات رابطه را حل کنند؛ اما متأسفانه کمبود مهارت زوجین باعث می‌شود  گاهی راه‌حل‌های غلطی انتخاب کنند که نه تنها راه گشا نیست بلکه مشکل را دو چندان می‌کند. گاهی نیز برای کاهش تنش روانی و به امید یافتن راه‌حل مناسب به افراد غیر‌متخصص مانند اعضا خانواده  یا دوستان خود پناه می‌برند. غافل از این که این افراد کارشناس زناشویی نیستند، از این رو با توجه به تجربیات خود و یا از روی دلسوزی مطالبی عنوان می‌کنند که علاوه بر پیچیده‌تر کردن مسائل، مشکلات زناشویی بین زوج‌ها را به خارج از حوزه‌ی خانواده می‌کشد. اغلب زن و شوهرها مهارت کافی برای حل مشکلات خود ندارند. از آنجایی‌که ما انسان‌های کامل و همه‌چیزدانی نیستیم، بهترین روش برای حل این‌گونه مشکلات مشاوره زناشویی توسط زوج درمانگر متخصص و با تجربه است.

15 دلیل مراجعه به زوج درمانی

  1. فقدان یا کمبود توجه به نیازهای عاطفی یکدیگر و احساس خلا عاطفی شدید
  2. مشکل در برقراری رابطه با خانواده‌ی همسر و تنش‌های ناشی از آن در رابطه‌ی زناشویی
  3. نارضایتی از شکسته شدن حریم‌ها در رابطه‌ی زناشویی
  4. رعایت نشدن حریم خانواده توسط یک یا هر دو طرف
  5. اختلاف‌نظر درباره مسائل مالی
  6. فشارهای شغلی
  7. توافق‌نظرنداشتن  درباره محل زندگی
  8. نداشتن مهارت گفتگوی مؤثر
  9. مشکلات مرتبط با رابطه‌ی جنسی
  10. توافق نداشتن در فرزندآوری و تربیت کودک
  11. فقدان توجه به باورها و ارزش‌های فردی طرف مقابل
  12. خیانت یا فریب یکی از طرفین
  13. تصمیم به طلاق
  14. تروما‌ها یا آسیب‌های وارد شده در موقعیت‌های استرس‌زا یا ناراحت‌کننده مانند ناباروری یکی از زوجین، سازگاری با فرزندخوانده و ...
  15. اعتیاد یک یا هر دو زوج به مواد مخدر یا هر گونه عادت مخرب دیگر

چه تکنیک‌هایی برای زوج درمانی وجود دارد؟

زوج درمانگر از تکنیک‌های متعددی برای حل اختلافات زناشویی استفاده می‌کند. دو تکنیک رایج و مؤثر در این زمینه عبارتند از:

  • روش EFT یا رویکرد درمانی هیجان‌مدار

یکی از موثرترین و زودبازده ترین روش‌ها برای حل اختلافات و تعارضات ارتباطی بین  زوج‌ها رویکرد هیجان‌مدار است. به خصوص وقتی که رابطه‌ی عاطفی آسیب دیده باشد. مشاهدات نشان می‌دهد که روش EFT بیش از سایر روش‌ها می‌تواند در بهبود روابط زناشویی مؤثر باشد.

  • تکنیک CBT یا درمان شناختی-رفتاری

روش CBT یا رویکرد درمانی شناختی-رفتاری یکی از درمان‌های کوتاه مدت با اثر بخشی بسیار بالا در فرایند درمان زوج‌درمانی است. مشاور در این روش به  زوج‌ها کمک می‌کند که درک درستی از افکار و احساساتی که بر روی رفتارشان تأثیرگذار است پیدا کنند و الگوهای فکری مخرب و مزاحم را شناسایی و با الگوهای صحیح جایگزین کنند.

زوج‌درمانی در چند جلسه انجام می شود؟

بسته به حاد بودن مشکل به وجود آمده معمولاً جلسات زوج‌درمانی بین  5 تا 10 جلسه طول می‌کشد.

هدف از زوج‌درمانی چیست؟

مهمترین هدف زوج‌درمانی ایجاد احترام، درک، صمیمیت و محبت بین زوجین است. زوج درمانگر با آموزش مهارت‌های زناشویی و گفتگوی مؤثر به  زوج‌ها در کسب الگوهای صحیح فکری، هیجانی و رفتاری کمک می کند. همچنین در ایجاد نتایج پایدار و مثبت در حل تعارضات زناشویی، به هر دلیلی که رخ داده باشد، تلاش می‌کند.  

 

قبل از اینکه الگوهای ناکارآمد فکری و هیجانی در رابطه‌ی عاطفی شما به حد بحرانی برسد،  رابطه‌ی عاشقانه خود را حفظ و مراقبت کنید.

اجازه ندهید تعارضات حل نشده بین شما منجر به خشم و هیجانات منفی شود.

 

متخصصان با تجربه زوج درمانی در کلینیک روانشناختی آرامش آماده ارائه خدمات مشاوره زناشویی و پیش از ازدواج به زوج‌های عزیز و خانواده‌های آن‌ها به صورت مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین  هستند. جهت رزرو وقت مشاوره لطفا روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 19 و پنج‌شنبه‌ها از ساعت 8 تا 12  با شماره تلفن 09174176105 تماس بگیرید.

"با آرامش زندگی کنید."