Logo


دسته: مشاوره نوجوان

نویسنده: نادیا سهرابی

تاریخ: 1402/12/15

مشاوره نوجوان

مشاوره نوجوان در کلینیک آرامش

مشاوره نوجوان

دوران نوجوانی

نوجوانی از دوران پرماجرای زندگی هر فردی محسوب می شود. پرداختن به ابعاد مختلف این دوران برای روانشناسان جذابیت و پیچیدگی‌های خاصی دارد.

متخصصان روانشناسی رشد، نوجوانی را یکی از مراحل رشد می دانند که در طول آن نوجوان از جنبه مختلف جسمی، شناختی، هیجانی و اجتماعی دچار تحولات عمده‌ای می گردد. شروع و پایان دوره نوجوانی وابسته به چشم‌انداز مورد مطالعه، دامنه‌ی سنی متفاوتی را در برمی گیرد. به طور مثال از نظر بیولوژیک، نوجوانی با علائم اولیه جنسی و بلوغ آغاز می گردد و با رشد و رسش توانایی تولید مثل به پایان می‌رسد. اما از لحاظ شناختی، نوجوانی با ظهور توانایی استدلال منطقی شروع می شود و با تحکیم آن به پایان می‌رسد. در هر حال نوجوانی را می‌توان محدوده‌ی سنی دهه‌ی دوم زندگی به حساب آورد.

هر یک از این متخصصان در حوزه‌ی روانشناسی نوجوان، از دیدگاه متفاوتی نوجوانی را بررسی می کنند.

استنلی هال، اولین روانشناسی که دوره نوجوانی را با روش علمی مورد مطالعه قرار داده است، نوجوانی را نوعی فرایند تحولی برای انتقال از کودکی به جوانی می‌داند. هال نوجوانی را دوره‌ی طوفان و استرس می‌داند و معتقد است که نوجوانی نوعی تولد مجدد است که فرد را برای خصوصیات و استعدادهای پیچیده‌تر و کمال‌یافته‌تر آماده می‌سازد. از دیگر خصوصیات این دوران اوهام و استدلال‌های غیرمنطقی و رفتارهای مستبدانه نوجوان است که با خصوصیات آرمان‌گرایی نوجوان در این دوران در تقابل است.

دیدگاه فروید به دوره‌ی نوجوانی، نوعی دیدگاه تحول "روانی-جنسی" است. به عقیده فروید نوجوانی یک پدیده‌ی جهانی است که شامل تغییرات اساسی در رفتار، هیجانات و رفتارهای اجتماعی می‌گردد.

اریک اریکسون دوران نوجوانی را مرحله‌ی بحران هویت می‌داند. که طی آن نوجوان باید نوعی احساس هویت فردی برای خود ایجاد کند. در این مسیر باید نوجوان به سوالاتی از قبیل "از کجا آمده‌ام؟"، "چه کسی هستم؟" و "چه می‌خواهم بشوم؟" پاسخ دهد. این در حالی‌ ‌است که پیاژه دوره‌ی نوجوانی را دوره‌ی تفکر منطقی و یا تفکر انتزاعی می‌نامد.

 

بهترین مشاور نوجوان کیست؟

بهترین روانشناس نوجوان کسی است که علاوه بر تحصیلات آکادمیک، سابقه کار با نوجوان را داشته باشد، صبور و بردبار باشد، مهارت برقراری ارتباط با نوجوان و جلب اعتماد او را داشته باشد و دانش خود را دائما به روزرسانی کند.

 

سه دلیل مراجعه نوجوان به مشاور

  • مشکل در رابطه‌ی بین نوجوان و والدین
  • مخاطرات دوران نوجوانی
  • مشاوره انگیزشی و تحصیلی

 

آیا مشاوره حضوری، مشاوره آنلاین یا مشاوره تلفنی تفاوتی دارد؟

اینکه مشاوره به چه صورتی انجام گیرد، کاملا به خود نوجوان بستگی دارد که با چه روشی راحت تر است و اینکه امکان مراجعه حضوری جهت مشاوره را دارد یا خیر.

 

ضرورت مراجعه نوجوان به روانشناس

نوجوانی یک دوره تغییر و تحول و گذراز دوران کودکی به بزرگسالی است. دورانی که عوامل تهدید کننده و چالش برانگیز بسیاری در سر راه فرد قرار می گیرد که می تواند او را به سمت موفقیت یا شکست سوق دهد. اگر نوجوان نتواند این خطرات را شناسایی کند و از خود در برابر آن‌ها مراقبت نماید، در جوانی با مشکلات غیر قابل‌جبرانی مواجه خواهد شد.

 

از آنجایی‌که اکثر والدین مهارت کافی در برقراری ارتباط  و راهنمایی و آموزش نوجوان خود را ندارند، بهترین راه مراجعه به روانشناس متخصص و کارآزموده نوجوان است.

 

کلینیک روانشناختی آرامش با داشتن سابقه طولانی در زمینه مشاوره نوجوان آماده ارائه خدمات مشاوره به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین می باشد.

جهت رزرو وقت مشاوره در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 19 و پنج شنبه‌ها از ساعت 8 تا 12 با شماره ی 09174176105 تماس بگیرید.

 

"با آرامش زندگی کنید"